Home / Tulisan Pembaca / Cerpen Melayu di Darahku

Cerpen Melayu di Darahku

Oleh Fakhriyansyah, S.Pd – Penggiat Sastra Kota Tanjungpinang

Fakhriyansyah, S.Pd

“Ai… Tan, melayan aku dengan budak tu…!!!” omel Cik Tinah kepada Atan.

“Cik, tak boleh macam tu, biar macam mane pun die kan anak sedare suami Cik Tinah juge, jatoh-jatohnye anak sedare Cik Tinah molek juge kan?” seloroh Atan.

“Aku bukan tak suke, tapi krenah die tu, bikin aku meluat sangat. Mengade-ngade. Menyampah!!!” tukas Cik Tinah.

“Sudahlah Cik, lantak die lah.” Jawab Atan.

Selayang pandang yang tertuang, menghanyutkan petang yang cerah menjadi jingga yang indah. Seloroh demi seloroh yang ditiupkan oleh buih-buih kata terlontar penuh indah dan berbudi bahasa. Perkampungan Melayu di Teluk Keriting inilah yang membuat penduduknya menjadi kuat dan bersatu padu untuk memajukan budaya Melayu.

Suatu ketika, anak keponakan dari Cik Rahim suami Cik Tinah baru saja tiba dari Jakarta. Ia bernama Risma, ia baru saja menamatkan studinya di salah satu universitas ternama di Jakarta. Ia baru kali pertama ke Tanjungpinang, meskipun ayah dan ibunya berasal dari Tanjungpinang. Seiring dengan pergaulan dan lingkungannya di Jakarta dan juga kedua orang tua Risma tidak memperkenalkan tentang budaya Melayu karena kedua-duanya sangat sibuk bekerja, hal inilah yang membuat Risma seolah lupa diri dengan kebudayaan Melayu, meskipun darah yang mengalir di tubuhnya itu merupakan darah Melayu asli.

“Cik, dimana toiletnya nih, udah kebelet pipis.” tanya Risma kepada Cik Tinah dengan logat Jakartanya.

“Ha? Tu kat luar, ujung pelantar, pergilah. Jalan jage-jage, kelak tetelus kat kayu empuk” jawab Cik Tinah sambil terheran-heran.

“Oke, thanks yah!” tukas Risma dengan santai.

Begitu Risma menuju ke kamar mandi, maka Cik Tinah dengan sigap menuju ke tempat Atan.

“Tan, engkau tak dengar ape yang dicakapkan die tadi? Hiii… meluatnye aku…!! Nak betanye tandas aje pun die bilang toilet. Mengade-ngade!” bisik Cik Tinah.

“Ha’ah, mantap pulak name tandas tu kat Jakarta ye Cik, T O I L E T… hahahahaha” gurau Atan.

“Engkau ni Tan, aku cakap betol-betol, engkau begurau pulak. Eh…die dah datang tu.” Lantas Cik Tinah.

“Jauh banget mau ke toiletnya, tapi asik lho, bisa liat-liat laut. Seru abis…” kagum Risma.

“Iye ke? Memang sedap tinggal kat tepi laut ni. Pikiran kalut bise jadi tenang, hanyut dibawe angin dan arus ombak laut. Macam mane Risma, kire-kire berape lame nak berdiam kat rumah Bang Rahim ni?” tanya Atan.

“Hmm….bener banget tuh Bang Atan. Rasanya tenang banget, uhhhh… luar biasa. Kepinginnya sih lama. Sekitar seminggu deh. Pingin jalan-jalan, hunting, kongkow dan puas-puasin di Tanjungpinang.” Jawab Risma.

“Lame juge ye. Hunting? Kongkow? Mendealah ape tu?” tanya Atan penuh heran.

“Hunting itu, mencari sesuatu yang ingin dicari. Kongkow tuh nongkrong atau duduk-duduk ngobrol bareng temen-temen disuatu tempat, itu loh artinya Bang… paham gak nih?” jelas Risma kepada Atan.

“Oh…sangke mendealah ape? Hahaha….Kalau macam tu kesahnye, boleh lah….” Atan mulai genit.

“Apanya yang boleh, Bang?” tanya Risma kepada Atan.

“Ha… jangan nak miang kau Tan, aku lesing kang?” Cik Minah emosi.

“Eh…Cik Tinah ni. Tak boleh orang nak jual minyak pulak. Anak mude ni.” Gurau Atan.

“Mude ape kebende, mude dari Pulau Paku. Dah ganyot, tak tau diri, tue bangke. Orang-orang kat kampong ni dah kasi gelar ke engkau tu Atan Bujang Lapok, siape yang tak kenal dengan engkau tu…” Sindir Cik Tinah.

“Hahahaha…. Mak Cik dan Bang Atan lucu banget. Udah ah, jangan berantem. Risma mau ke kamar dulu. Mau istirahat. Kan nanti malam, Pak Cik Rahim mau ajak kita ke Melayu Square kan?” tukas Risma.

“Ha’ah tunggu Pak Cik balek dari kerje ye. Silekanlah Risma… kelak Mak Cik kemaskan dulu tempat tidurnye. Memang nampak penat tu…” Lantas Cik Tinah.

“Hore…malam ni nak MS? Atan boleh ikut tak Cik?” Tanya Atan.

“Sebok lah kau Tan. Tak ade yang nak ngajak engkau. Asek nak mengekor aje.” Usik Cik Tinah.

“Kedekot…” usil Atan.

“Aku bukan kedekot, tapi perhitungan. Nak ape engkau!” jawab Cik Tinah sambil menjulurkan lidahnya ke arah Atan.

“Orang nak makan perai, tak boleh. Kalau tak kedekot ye bakhil lah…” seloroh Atan sambil bersungut.

Fajar pulang hari, memecah bulan separuh. Menggantung bintang gemerlap dimalam itu. Sepoi angin membius aura Risma tatkala berada ditepi laut Tanjungpinang. Pandangannya tak pernah terputus saat berada dipondok serambi Melayu Square. Ia benar-benar menikmati lalu lalang dan pemandangan malam hari yang lumayan kecoh dari deru kendaraan dan sibuknya pedagang-pedagang yang berada disekitarannya.

“Pak Cik, rupanya suasana malam disini sibuk dan heboh ya?” tanya Risma kepada Pak Cik Rahim.

“Macam ni lah kat Melayu Square, tempat rekreasi masyarakat Tanjungpinang dan tempat anak mude berkumpul dengan kawan-kawan, tempat makan, tempat besembang dan tempat orang menikmati suasane malam di Tanjungpinang.” Jawab Pak Cik Rahim.

“Bang, kejap lagi nak puase. Kite nak besiap-siap ni.” Tukas Cik Tinah kepada suaminya.

“Ha’ah…betol tu. Besok luse boleh lah kite ziarah ke kubur Emak dan Abah.”jawab Cik Rahim.

“Wah…bener ya puasa bentar lagi? Gak terasa yah, padahal baru aja kemarin ngerasain puasa. Eh sekarang udah mau puasa lagi…!” ujar Risma.

“Besok ajelah Bang, kite ke kubur Emak dan Abah. Sebab bile lagi kite nak kesane, kelak ramai macam tahun kemarin. Tesesak-sesak nak masok kubur.” Tukas Cik Tinah.

“Ye Bang. Besok pagi saye pegi ambik bunge dan merampai pandan. Bolehlah kite pegi petang lepas ashar.” Balas Atan.

“He’eh Tan, bile pulak engkau dah jadi pandai. Tak pernah-pernah. Hahahaha….” gurau Cik Rahim.

“Ai… abang ni…. kami dari dulu dah pandai, sengaje tak nak nampak-nampakkan.” Atan merendah.

“Engkau tau tak satu kate yang nak aku cakapkan terkhusus untuk engkau wahai Atan…” uji Cik Tinah.

“Ha…. ape tu?” tanya Atan.

“Me-nyam-pah” eja Cik Tinah.

“Hahahaha….. aduh…kok pada ribut sih. Jangan berantem deh…hahaha… aduh… gak tahan nih perut Risma dari tadi udah ngakak…ahahahah” ucap Risma sambil tertawa.

“Ha….tu makanan kite dah datang, dahlah mike berdue kalau tak betekak macam tak sah. Kalau mike berdue nak betekak, silekanlah. Biar Abang dengan Risma mencekek ye… Yok Risma, kite sental mendealah yang dah terhidang ni…” gurau Cik Rahim.

“He’eh… kite datang sini bukan nak betekak Bang oi… kite datang sini nak kenduri.” Balas Atan.

“Ah…kenduri ape kebende?” tanya Cik Tinah.

“Kenduri Arwah…” jawab Atan.

“Menyanyah lah engkau. Kebulo perut aku melayan engkau. Dahlah makan yok…” ajak Cik Tinah.

“Yuk kita makan, Mak Cik, Pak Cik, Bang Atan.” Ajak Risma.

Tampak terhidang makanan khas Melayu dimeja itu, seperti gong-gong rebus, ikan merah asam pedas, pendaram udang, siput sedot masak kecap dan ditemani dengan minuman teh tarik. Terlihat raut wajah yang girang dan riang terpancar dari Risma. Meski demikian, ia belum mengetahui apa yang dimaksud dengan budaya Melayu yang diterapkan kepada dirinya walau tak semuanya diperkenalkan oleh keluarga Cik Rahim. Namun perlahan ia baru mengerti bahasa, budaya dan kebiasaan yang sering dilakukan oleh keluarga Cik Rahim khususnya dan masyarakat Melayu pada umumnya.

Waktu terus bergulir dan malam semakin larut. Mereka pun telah tiba di rumah. Tiba-tiba Risma bertanya dengan Cik Tinah sebelum ia tidur.

“Mak Cik, boleh gak Risma tanya sesuatu?” ujar Risma.

“Nak tanye ape, Risma?” jawab Cik Tinah.

“Begini, sebenarnya Risma ini orang Melayu atau bukan sih?” tanya Risma.

“Risma, itu anak abang Pak Cik Rahim. Jadi, Ayah Risma dengan Pak Cik Rahim tu adik beradik. Sudahlah barang tentu Risma berdarah Melayu. Apelagi Ibu Risma. Die tu memang Melayu asli. Same-same lahir di Tanjungpinang. Namun mereke berdue memiliki keunggulan, keberuntungan. Selepas menikah, Ayah dan Ibu Risma langsung pindah ke Jakarta. Sampailah sekarang, Risma pun besar di Jakarta.” Jawab Cik Tinah.

“Jadi, Risma ini orang Melayu juga? Tapi kenapa ya, Risma sedikitpun tidak mengetahui tentang budaya Melayu?” sesal Risma.

“Anak Mak Cik, Fadhil, cume satu juge, macam Risma, anak tunggal. Sekarang die kuliah kat Semarang. Tapi, sebelum die putuskan untuk kuliah di Semarang, Mak Cik dan Pak Cik berpesan dengan die. Bak kate orang Melayu, dimane bumi dipijak, disitu langit dijunjung. Die harus bise menyesuaikan dirinye terhadap budaye disane, tapi ingatlah budaye sendiri jangan pernah hilang. Hal itu yang Mak Cik tanamkan ke Fadhil. Mungkin Ayah dan Ibu Risma dah tersalah langkah atau tersilap untuk mengajarkan tentang Melayu kepade Risma. Kite tu boleh sibuk dengan pekerjaan yang menumpuk, untuk mendidik anak, mengajarkan anak, apelagi tentang budaye tu penting.” Jelas Cik Tinah.

“Ayah dan Ibu memang sangat sibuk. Untunglah Risma gak bandel, pecicilan kayak anak-anak disana. Risma gak mudah terpengaruh dengan kenakalan remaja disana. Sepulang kuliah paling Risma hanya bisa duduk dirumah sendirian. Ayah dan Ibu pulang kalau Risma menjelang tidur. Itupun kadang sampai subuh baru pulang. Jarang kapasitas untuk bertemu. Ngobrol aja paling pas dimeja makan waktu sarapan pagi. Risma merasa senang tinggal disini. Keramahtamahan yang terlukis dirumah ini memang sangat luar biasa. Gurau, canda dan tawa rasanya tak pernah terpisahkan dalam keseharian.” Ungkap Risma.

“Mak Cik sebelumnye memohon maaf, kalau sekirenye waktu Risma baru tibe dari pelabuhan kerumah, Mak Cik merase tak suke dengan Risma, bukan dengan orangnye, tapi dengan bahase Risma yang berlogat orang sane. Masalahnye, Mak Cik belom pernah berhadapan dengan orang seperti Risma. Jadi, Mak Cik mohon maaflah ye.” Ujar Cik Tinah.

“Oh, masalah bahasa yang Risma pakai. Seharusnya Risma lah yang harus minta maaf, karena Risma gak tau harus ngomong gimana lagi. Risma udah terbiasa ngomong kayak gini. Ayah dan Ibu pun biacaranya udah gak pernah pakai bahasa Melayu. Sehingga Risma tak kenal dengan bahasa Melayu. Apalagi mau mengucapnya.” Jelas Risma.

“Yelah… nanti lame-lame terbiase juge dengan bahase Melayu.” Jawab Cik Tinah.

“Bang…oi bang…” bisik Cik Tinah.

“Ape?” tanya Cik Rahim.

“Memanglah Bang Rahman dan Kak Mimi tu, sikitpun tak ngajarkan tentang budaye kite dengan anaknye. Melampau…” ucap Cik Tinah.

“Ish… engkau ni Tinah. Bukan melampau, tapi dah melewat.” Gurau Cik Rahim.

“He’eh…same ajelah tu.” Balas Cik Tinah.

“Abang pun macam rase pelik waktu pertame jumpe dengan Risma tu. Tak ngerti langsong bahase Melayu. Okelah kalau sekirenye tak pandai bahase Melayu, tapi sikit banyak paham lah tentang Melayu.” Ujar Cik Rahim.

“Mang ye bang, awalnye Tinah ni merase meluat nah, ade ke pulak bilang tandas tu TOILET. Kan banyak bahase sepadan yang menjelaskan tentang tandas. Ade WC, kamar kecik, kamar mandi…. Tapi ade rase kesian, suke, senang dengan die tu.” ungkap Cik Tinah.

“He’eh, engkau ni Tinah, memang tak paham bahase orang kote. Tulisan Toilet tu engkau tak pernah tengok e? Die memang budaknye sopan, santun, berbudi bahase, paham sesuaikan diri dengan kehidupan kite.” Ujar Cik Rahim.

“Ha’ah memang iye. Kalau tulisan mendealah tu tak pernah memang, Bang. Ade kat mane tulisan tu?” Cik Tinah bertanya balik.

“Puasisih aku nengok engkau ni. Kat Ramayana, pelabuhan dan banyak lagi, belubo Tinah oi….. Manelah pulak kat mall, pelabuhan dan tempat-tempat umum nak tulis TANDAS. Lucu lah, mane pernah orang buat.” Jelas Cik Rahim.

“He’eh puasisih pulak kate die, kite kan tinggal kat negeri Melayu. Biasekanlah pakai bahase-bahase Melayu. Jangan nak pakai bahase orang putih. Kelak hilang bahase kite. Kan kite dah merdeka, jangan nak terus kene jajah.” Ungkap Cik Tinah penuh semangat.

“Dah mulai penyakit engkau kambuh ye Tinah. Penyakit Menyanyah. Dahlah, abang nak pegi kanto dulu. Dah lambat ni.” Ucap Cik Rahim sambil menuju pintu keluar rumah.

“Ha, iyelah. Petang kelak jangan lupe, kite kan nak kekubur. Kalau telupe kesian pulak si Atan tu, dah melasa die ke kebun metik bunge, lah dari pagi tadi die keluar rumah.” Ingat Cik Tinah.

“Kesian budak Atan tu… kelak awak kasi lah die upah. Die tu bukan ade keje. Macam tulah keje die.” Jelas Cik Rahim.

“Ha, iyelah Bang. Itung-itung untuk die beli baju raye.” Jawab Cik Tinah.

“Abang pegi dulu ye. Assalamualaikum.” Pamit Cik Rahim.

“Waalaikumsalam, hati-hati ye Bang.” Balas Cik Tinah.

Cik Rahim pun telah berangkat kerja. Sembari itu, Cik Tinah masih duduk diserambi rumahnya. Sambil menikmati indahnya pagi dan melihat lalu lalang kendaraan dan orang yang lewat didepan rumahnya. tiba-tiba terdengar suara barang jatuh didalam rumah.

“Gubraaaaakkkk…..”

“Kusmangat…. He’eh….ape bende tu yang jatoh kat dalam????” pekik Cik Tinah langsung berlari kecil masuk kedalam rumah.

Bunyinya cukup keras dan membuat Cik Tinah terkejut. Terlihat olehnya Risma terjatuh dari tangga menuju ke dapurnya. Dengan rasa terkejut dan terperangah Cik Tinah menolongnya.

“Astaghfirullahalazim… Risma! Ngape nak?” pekik Cik Tinah.

“Aduh…. Risma lupa Mak Cik. Disini dapurnya bertingkat. Jadi tadi jalannya nyelonong aja, gak ingat ada tangga” rintih Risma sambil mencoba untuk berdiri.

“Masya Allah… Risma nak ngape ke dapur ni?” tanya Cik Tinah.

“Risma mau ambil air putih.” Jawab Risma.

“Untunglah engkau tak ape-ape, sempat gelas tu tepecah, kang kene pulak badan anak Mak Cik ni yang mulus dan lawa ni. Kelak jadi jelek pulak, beparut. Bangun lah… sini Mak Cik bantu.” Pujuk Cik Tinah sambil membangunkan Risma. Sembari membangunkan Risma, Cik Tinah mengarahkannya ke meja makan didekat situ.
“Risma, petang kelak jangan sampai tak ikut ye, kite ke kubur Nyaik ngan Tok Risma.” Ajak Cik Tinah.

“Iya deh Mak Cik.” Jawab Risma.

“Assalamualaikum…. Cik…. oi Cik…” pekik Atan.

“Waalaikumsalam…. Ape Tan? Kejap!” balas Cik Tinah dari dalam rumah.

“Cik, nah bunge nye” Atan sembari menyerahkan sekantong bunga.

“Kusmangat, banyak betol…” Cik Tinah terkejut.

“Tak apelah banyak, biar wangi kubur Nyaik dan Tok.” Jelas Atan.

“Ha, pandai juge engkau ye! Cakap punye cakap, engkau ambik kat mane bunge ni?” tanya Cik Tinah.

“He’eh…. pandai lah kami ambik kat mane-mane. Rumah Ayuk Yan tu belubo bunge. Kami mintak aje dengan die, kate die kirim salam untuk Cik Tinah.” Ujar Atan.

“Waalaikumsalam… baik betol lah Ayuk Yan tu.” Balas Cik Tinah.

“Baiklah, kalau lagi sakit tak mungkin die nak ngasi kite bunge.” Balas Atan.

“Engkau ni, kalau tak menjawab macam tak sah. Engkau dah makan lom?” tanya Cik Tinah.

“Kalau ditanye makan, pasti kami lom makan Cik. Masak ape hari ni Cik?” balas Atan.

“Aku masak gulai nangke, ikan asen pelate goreng, sambal pelam. Makan lah…” ujar Cik Tinah.

“Kalau dipelawe, apelagi lah….. yelah kami memang suke lauk tu. Meletop….” Atan langsung mengambil piring.

“Ya ampun, Bang Atan… kayaknya udah kelaperan banget. Udah gak nahan nih yeee” sindir Risma.

“Seboklah mike Risma. Dari sebelom subuh lagi Abang melasa nyari bunge demi Cik Tinah tersayang.” Balas Atan.

“Ciehh… tumben memuji Mak Cik. Biasanya berantem melulu.” Jawab Risma.

“Kan nak puase, kite tu harus berbaik-baik dengan sesiapepun. Biar puase kite bise berkah dan diterime Allah.” balas Atan.

“Dahlah engkau kalau nak makan, makan aje. Jangan nak membebel.” Ujar Cik Tinah.

“Kriiiing…..kriiing….”

“Eh, kejap. Mak Cik nak angkat telepon.” Ucap Cik Tinah.

“Halo… Assalamualaikum. Siape ni?” tanya Cik Tinah.

“Halo, Waalaikumsalam. Tak kenal lagi dengan suare ni?” jawab seorang perempuan dari pesawat telepon itu. Suara yang khas itu mengingatkan Cik Tinah dengan seseorang.

“Eh, Kak Mimi. Ape kabar?” seru Cik Tinah.

“Alhamdulillah baik aje. Tinah, Rahim dan Atan baik juge kan?” balas Kak Mimi.

“Syukur Alhamdulillah baik juge. Risma pun sehat. Nampak seronok die kat sini.” Balas Cik Tinah.

“Iye ke? Syukurlah. Tinah, luse akak dan abang nak ke Pinang. Lame tak balek kampong. Ape yang terjadi dan perubahan disane. Kate Risma, kampong kite ni lawa. Betul tu Tinah?” ujar Kak Mimi.

“Kelak kasi tau aje kak kalau nak kesini. Kampong kite dari dulu memang dah lawa, sekarang dah makin lawa. Perubahan tu ade, sebab kite ni bertahap untuk membangunnye.” Balas Cik Tinah.

“Okelah kalau macam tu. Kelak akak kasi tau kalau nak kesane. Salam ye untuk Risma, Rahim dan Atan. Assalamualaikum.” Ucap Kak Mimi.

“Ha’ah. Iyelah, kelak disampaikan. Waalaikumsalam.” Balas Cik Tinah.

Dua hari berselang, kabar kedatangan Kak Mimi dan Bang Rahman pun tiba. Mereka mendarat di Bandara Raja Haji Fisabilillah Tanjungpinang. Kak Mimi dan Bang Rahim dijemput oleh Cik Rahim dan Atan dengan menyewa sebuah taksi. Dalam perjalanan Kak Mimi dan Bang Rahman seperti terkagum melihat perubahan yang terjadi dikampung halamannya. Dan terlihat jelas raut wajah yang gembira, kagum dan rindu yang selama ini tertahan seolah lepas dibawa alur perjalanan yang lumayan jauh dari kilometer 13 hingga ke Teluk Keriting. Waktu berbuka puasa dihari kedua pun telah dilakukan Cik Rahim dan Atan di Bandara. Begitu juga Kak Mimi dan Bang Rahman, selagi diatas udara, awak pesawat telah memberikan hidangan alakadarnya untuk membatalkan puasa.

“Bang, sejak beberape tahun yang lalu Mimi pernah cerite dengan Abang untuk balik ke Pinang. Tapi karene kesibukan kite, hingge kite tak bise bercuti lame-lame untuk balik kampung, sebenarnye ade rase sebak rindu dihati untuk bertemu sanak saudare. Tapi ini seperti mimpi, tak nyangke bise balik lagi ke kampung.” Ujar Kak Mimi.

“Itulah Abang dan Kakak ni. Kite tu boleh sibuk, bekerje dan beraktifitas. Tapi jangan lupe dengan kampung halaman. Bak kate orang-orang dahulu tempat jatuh lagi dikenang, apelagi kampong halaman. Jangan sekalipun lupekan kampong halaman. Tanah kite ni, tanah pusake. Banyak yang kagum dengan tanah kite, tanah Melayu.” Balas Cik Rahim.

Sekarang tibalah mereka di rumah Cik Tinah. Tampak terharu saat Kak Mimi turun dari mobil itu dan sempat ia berdiri tegak sambil melihat sekeliling rumah itu. Kerinduan akan kampung halaman tak terkira olehnya.

“Assalamualaikum…” pekik Kak Mimi setibanya diujung anak tangga rumah Cik Tinah.

“Waalaikumsalam, sile masok” balas Cik Tinah dari dalam rumah.

“Tinah…oi Tinah… buat ape awak tu?” tanya Kak Mimi.

“He’eh, akak lah sampai. Ni ha, lagi siapkan lauk untuk makan malam kite nanti ni.” Jawab Cik Tinah.

“Ape yang awak masak ni? Bau die kusmangat, sedapnye.” Tanya Kak Mimi.

“Masak gulai asam pedas, toge tumis dan labak goreng” jawab Cik Tinah.

“Ih…sedap tu.” Jawab Kak Mimi.

Sembang demi sembang selalu dilantunkan dengan penuh keceriaan dan kebahagiaan. Cik Tinah, Kak Mimi dan Risma tampak sedang asyik berbual diserambi rumahnya. Sedangkan Cik Rahim, Bang Rahman dan Atan juga sedang asyik berbual diruang tamu. Banyak yang dibualkan dari kenangan masa lalu sampai masalah politik. Rasanya malam semakin larut, embun jantan pun sekiranya akan turun. Mereka pun bergegas untuk masuk kedalam kamar. Masih lagi dikamar, mereka pun melanjutkan sembang-sembang itu. Apalagi dikamar Cik Tinah. Tampak pulas tertidur Risma, namun Cik Tinah dan Kak Mimi masih melanjutkan perbincangannya.

“Kak, boleh tak kami tanye dengan akak? Tapi kami harap, akak jangan tersinggung dan marah ye dengan Tinah.” Ujar Cik Tinah.

“Nak tanye ape? Macam hal mustahak aje nampaknye. Untuk ape akak tersinggung, kalau ini untuk kebaikan. Cakaplah.” Balas Kak Mimi.

“Begini kak, kalau kami tengok Risma ni kesian pulak. Macam die tak kenal dengan budaye dan bahase kite. Waktu datang kemari, kami semue macam pelik. Ape kakak dan abang tak ade mengajarkan tentang Melayu?” tanya Cik Tinah.

“Iye ke? Akak sungguh menyesal. Sebab memang sedari kecik, kakak sadari Risma tak pernah kakak kenalkan dengan Melayu. Kakak biasekan hidup seperti disane. Lagipun kakak dan abang super sibuk dengan pekerjaan. Sampaikan kami berjumpe dengan Risma kalau dah larut malam. Die dah tido, Tinah. Akak merase menyesal.” Sesal kak Mimi.

“Kalau macam tu, esok akak lebih baik cakap empat mate dengan Risma. Paling tidak akak harus kasi tau dengan die, bahwe didarahnye ade Melayu, dinafasnye ade Melayu dan didegup jantungnye itu ade Melayu yang kuat.” Nasihat Cik Tinah.

“Baiklah Tinah, besok akak cakapkan ke Risma.” Jawab Kak Mimi.

Keesokan paginya, Risma menyendiri diserambi rumah Cik Tinah sambil menikmati pemandangan indah. Tiba-tiba ia dikejutkan dengan ibunya yang menghampirinya diserambi itu.

“Risma, kamu sedang apa?” tanya Kak Mimi.

“Oh, Ibu… Risma sedang menikmati pemandangan disini.” Jawabnya.

“Boleh ibu bicara dengan kamu, sebentar saja.” Ucap Kak Mimi.

“Boleh, ibu mau bicara apa? Sepertinya serius banget” ujar Risma.

“Begini, Ibu dan Ayah merasa menyesal sekali sekarang. Sebab karena kami, Risma sepertinya tidak mengenali asal usul darah kita semua. Risma itu orang Melayu. Asli Melayu, jadi ibu harap Risma dapat mengenali budaya nenek moyang kita. Sebab darah, nafas dan degupan nadi yang terus dirasakan ada Melayu disitu.” Ungkap Kak Mimi.

“Oh ya… Risma orang Melayu?” kaget Risma.

“Benar nak, kamu asli Melayu. Kamu berdarah Melayu. Mulai saat ini, pelajarilah tentang Melayu. Banyak hal yang kamu bisa pelajari dari Melayu. Dari segi bahasa, makanan, seni dan terutama kebiasaan-kebiasaan orang Melayu. Risma bisa belajar dengan Mak Cik Tinah. Ibu berikan kamu izin untuk tinggal beberapa lama disini demi kefasihan kamu tentang Melayu. Mulai saat ini, satukan tekad untuk mendalami Melayu.” Tukas Kak Mimi.

“Baiklah ibu… Insya Allah…” jawab Risma.

Kak Mimi pun pergi meninggalkan Risma, untuk menuju ke dapur membantu Cik Tinah memasak. Tinggallah Risma diserambi itu.

“Oh… Ternyata aku asli Melayu. Ada Melayu dinafasku, ada Melayu dinadiku, ada Melayu didarahku….” ungkap Risma dalam hatinya dengan penuh bangga.

Selesai…

About admin

Lihat Juga

Gerakan Ekonomi Rakyat

Pembangunan dan pembinaan koperasi perlu diarahkan secara terus menerus, sehingga semakin berperan dalam sistem perekonomian …

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *