Home / Internasional / Perdana Majlis Graduasi SMK Tengku Aris Bendahara Kluang Johor Malaysia
Pemukulan gong tanda peresmian gelaran majlis graduasi dibuka oleh Azman bin Mohd Yunos

Perdana Majlis Graduasi SMK Tengku Aris Bendahara Kluang Johor Malaysia

HANGTUAHNEWS.CO.ID, Johor  Untuk pertama kalinya, SMK Tengku Aris Bendahara Kluang Johor Malaysia menggelar Majlis Graduasi pelajar tingkatan 5 tahun 2016, yakni pemberian penghargaan kepada para pelajar tingkatan 5, minggu (23/10) pukul 08.00 waktu Malaysia, bertempat di Gedung Dewan Jakoa Kluang Johor.

Hadir sebagai majlis pentakbiran graduasi yaitu wakil resmi pengarah pendidikan negeri johor Ust. Mohd Azman bin Mohd Yunos, kepsek SMKTAB Megad Mohd Nizar bin A. Rahman, Mohd Sofian bin Mohd Aris selaku penolong PPD menengah (guru), Zulkifli bin Dahalan selaku komite sekolah, Zalina bt Md Talib selaku penolong kanan pentakbiran, Noor Azura bt Jafferi selaku penolong kanan kokurikulum, dan H. Hashim bin Abd Rahman, serta majelis guru serta 200 siswa penerima penghargaan sains dan sastra tingkatan 5.

Acara dimulai dengan menyanyikan lagu bangsa Johor, lagu sekolah, sambutan dari GKMP bidang bahasa, sambutan kepsek SMKTAB, sambutan dari pengarah pendidikan negeri Johor, lalu ditutup dengan penganugerahan dan pemberian sijil (sertifikat) kepada siswa tingkatan 5.

Rangkaian kegiatan majlis graduasi SMK Tengku Aris Bendahara, minggu (23/10) Johor, Malaysia

Dalam kesempatan sambutan, Megad Mohd Nizar selaku kepsek SMKTAB menyampaikan terima kasih atas kehadiran semua pihak, orang tua siswa dan siswa. “Majlis ini bertujuan untuk menunjukkan bahwa siswa telah selesai melaksanakan pendidikan tingkatan 5, dan mengharapkan untuk terus maju dan memacu diri untuk meraih kehidupan lebih baik setelah setelah kelulusan,” ujarnya.

Dilanjutkan dengan sambutan dari Azman bin Mohd Yunos yang mengharapkan alumnus tahun ini kedepannya bisa tampak keberhasilannya dalam berbagai aspek kehidupan serta ucapan terima kasih kepada pihak SMKTAB. 

“Prestasi di SMK ini menurut survei mencapai diatas rata-rata, dan bisa berhasil ke berbagai sektor kehidupan berbangsa dan bernegara, program majlis graduasi ini diharapkan menjadi motivasi bagi siswa untuk meningkatkan kemajuan psikologi dan intelektual diri, bisa meneruskan ke tingkat pendidikan yang lebih tinggi, di dalam maupun di luar negeri, pesan saya kepada kalian anak-anakku, masa depan masih jauh, raih kesempatan yang ada dan terus maju,” ucap Azman dilanjutkan dengan peresmian pembukaan majlis yang dilakukan Azman dengan pemukulan gong dan pemberian cinderamata dari pihak sekolah kepada Azman.

Penyerahan cinderamata dari pihak SMK Tengku Aris Bendahara kepada Azman bin Mohd Yunos

Usai sambutan, dilanjutkan dengan acara inti yakni pengumuman tamat belajar para pelajar aliran sains yang disampaikan oleh GKMP Bidang sains dan matematik diikuti penyerahan sijil graduasi sidang 1, pengumuman tamat belajar para pelajar aliran sastra yang disampaikan oleh GKMP bidang teknik dan vokasional (kejuruan) diikuti penyerahan sijil graduasi sidang 2, ditutup dengan pemberian anugerah pengetua kepada 10 orang. (dian)

Baca Juga  Sembilan Negara Ikuti 13th Malaysia Scout Jamboree Kuala Lumpur International

About Dian Ratnawati

Lihat Juga

UN 2018 Diikuti 15.380 Siswa SMP Batam

HANGTUAHNEWS.CO.ID, Batam – Pekan depan siswa kelas IX SMP akan menghadapi Ujian Nasional. Berdasarkan data Dinas Pendidikan …

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *